Saturday, February 28, 2009

perkara yang boleh membatalkan iman~

hari:sabtu
tarikh:28 /2/2008
penceramah:ustaz khairul anuar...

alhamdulillah kuliah maghrib pada malam ini membincangkan tentang perkara-perkara yang boleh membatalkan iman kita. Kupasa yang diberikan oleh Ustaz Khairul Anuar begitu jelas dan bertepatan dengan kehidupan seharian kita semua.

BERAMAL BUKAN KERANA ALLAH.

contohnya bagi kita yang sedang menuntut ilmu. Ada yang menuntut ilmu bukan kerana Allah. Tapi kerana ingin menunjuk-nunjuk akan kehebatannya. Contoh yang lain seorang qari atau mufti atau alim ulama' yang berdakwah atau menasihati orang lain bukan kerana Allah, tetapi hanya sekadar ingin digelar qari,mufti dan ulama'.

BERAMAL TANPA IZIN ALLAH.

Contohnya seorang pelacur yang disoal mengapa sanggup menjadi pelacur. Jawapannya adalah kerana untuk mencari rezeki buat anak-anak. Namun pekerjaanya itu dilarang oleh Allah.

Sesuatu pekerjaan yang kita lakukan itu hendaklah diniatkan kerana Allah s.w.t . Walaupun kita hanya seorang tukang sampu sampah. Tapi niatkan kerja kita itu kerana Allah. Seseorang yang bekerja sebagai tukang sapu sampah namun niatnya kerana Allah lebih mulia dari seorang alim ulama' yang hanya ingin orang lain menyanjungnya.

Antara insan yang boleh kita contohi ialah Luqman Al Hakim. Dimana tiada siapa yang tahu tentang siapa Luqman Al Hakim ini sebenarnya. Tiada siapa yang tahu akan pekerjaannya. Ada yang mengatakan bahawa beliau adalah seorang tukang kebun. Ada yang mengatakan bahawa beliau adalah seorang hamba abdi. Wallahualam. Namun ada ulama' yang masih mengkaji siapa sebenarnya Luqman Al Hakim ini. Walaupun tidak dikenali namun tarafnya sangat tinggi hingga Allah jadikan salah satu surah dalam Al Quran yang bernama Surah Luqman. Surah ini setanding dengan surah-surah lain dalam Al Quran. Begitu juga dengan kisah Bilal Bin Rabbah dan juga Zaid Bin Harithah.

Renungkanlah ayat 162 surah Al Anaam.

Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

Wallahualam...

Friday, February 27, 2009

tagged from zufar & nurliza

1. Do you think you're hot?
nope...sebab tengah duduk bawah kipas...

2. Upload a favourite picture of you.

3. Why do you like that picture?

happy family of 5 suria...

4. When was the last time you ate pizza hut?
hmm last month kot...lepat 2 dah tak makan dah..boikot2...

5. The last song you listened to?
Taubat Seorang Hamba
kat blog zufar..

6. What are you doing now besides this?
cooking....berforum di halaqah...driving class...
and waiting 4 the spm result...
insyaallah..bulan 3 t...

7. What name would you prefer than this?
najwa....sebab that's my name....
syukran abah and umi 4 the lovely name...

Those who will be tagged :
1. fit
2. fung
3. kak maziah
4. kak huda
5. haris izudin....

8. Who is No 1?
most known as 'itik'....
my lovely friends

9. No 3 is having relationship with?
hmm ana tak tau....kak maziah..jawab2

10. Say something about no 5.
my cousin...yg sibuk sangat lawan blog sapa paling cantik...

11. How about no 4?
my lovely sis..
she teached me a lot about
how to become a better da'ie and muslimah

12. Who is no 2?
the cuties chinese...

Wednesday, February 25, 2009

tagged by una and fit...

I need to follow this instructions ;
1) Go to your photos folder in your computer.
2) Go to the 6th folder of photos
3) Go to the 6th picture in the folder.
4) Put the picture in your blog and and description of it.
5) Invite six friends to join the challenge
how's the pic??
cantik tak....
mestilah cantikkan.....
fit..ana...awa...mira..ella..qilah...
gambar nih ambik masa
dekat2 spm la jugak....
tak sedaq diri nak exam tu....
memang ceriala time tu....
photogenic gakkkan....
hak3...
nik ambik dekat
depan kolam.....
ala-ala model la ....
so bolehla...
mana2 magazine yang berminat...
boleh la contact....
he2...
sementara dok tunggu result spm nih....
really miss u all....

nak tagged....

~awa...

~my twin....ijat...

~mr khairul....

~aida....

~mr amzar....



Thursday, February 19, 2009

what happen 2 my abah??

last tuesday...tiba2 je abah ana balik kerja with my grandma and also my uncle...what happen??
then my grandma pon cakapla....abah najwa tadi orang hantar mai umah tok...abah najwa dah tak boleh gerak ddah masa tu...tok nangis sangat....tok hanya ajar abah najwa mengucap ja...
lepas tu baru abah sedar...

then pas2 ana pon tanyalah kat abah what happen actually...pas2 abah pown citerla da true story...
masa abah tengah ambik wudu' kat masjid 2 tiba2 abah sakit kepala...then..abah gagah jugak ambik wudu' dan pergi solat zohor...tapi abah sembahyang duduk sebab abah tak leh diri...tak nampak apa...lepas solat abah kuar dari masjid nak pi kereta..tiba-tiba abah muntah...then kawan2 abah bwk abah p hospital...then kat hospital doc tanya abah nak duduk wad ker nak cucuk??
abah pown cakaplah cucuk jerlah...pastu doc pon cucuklah...sebab 2 lah yg jadi x sedar 2...

them my abah said that he ate 'sambal' yesterday...then i remember that i cooked the 'sambal sotong' yesterday...rupa-rupanya ayah ana tak boleh makan sotong...mana lah ana tau abah tak leh makan sotong...dah tu why you eat it? i'm asking my abah...then abah ana cakaplah...nampak sedap....then ayat last abah ana...sedap 'sambal sotong' tuh...hehehe thanx abah....
and sorryyyyy

Saturday, February 14, 2009

PERBAHASAN TENTANG I'TIQAD GOLONGAN MUJASIMAH @ MUSYABAHAH

perbahasan mengenai i'tiqad golongan mujasimah @ musyabahah ini alhamdulillah sudah selesai di pelajari dalam kuliah maghrib di Masjed Jamek Tasek Gelugor pada setiap malam sabtu yang disampaikan oleh Ustaz Omar.

apa yang boleh dikatakan ialah golongan mujasimah@ musyabahah mentafsir ayat-ayat al-quran yang mutasyabihat(samar-samar) berdasarkan zahir ayat sahaja.

contohnya:

1. Mereka mengatakan bahawa tuhan di atas langit.

dalil yang mereka gunakan ialah surah al-nisa' ayat 158.

    بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا

maksudnya: tetapi  Allah telah mengangkat Isa kepadanya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana

golongan mujasimah @ musyabahah menafsirkan melalui ayat ini bahawa Allah telah mengangkat nabi Isa ke langit dan ini bermakna Allah berada di langit. Mereka menafsirkan bahawa kalimah  رَّفَعَهُ
bermaksud langit. I'tiqad ini sama sekali bertentangan dengan i'tiqad ahli sunnah wal jamaah. Ahli sunnah wal jamaah menafsirkan ayat dengan yang bermaksud Allah mengangkat Nabi Isa ke tempat yang mulia. 

2. Mereka mengatakan bahawa tuhan bertubuh seperti nur ( bercahaya)

dalil yang mereka gunakan surah al-nur ayat 35.

 اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Ahli sunnah wal jamaah menyatakan bahawa i'tiqad ini sama sekali sesat. Ahli sunnah wal jamaah menyatakan bahawa tuhan memberi cahaya kepada langit dan bumi. Sekiranya tuhan itu bercahaya, mana mungkin berlakunya proses siang dan malam.

segala i'tiqad golongan mujasimah @ musyabahah ini boleh di bahaskkan dengan dalil dari surah as-syura ayat 11

 فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

maksudnya:Dia lah yang menciptakan langit dan bumi; Ia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan menjadikan dari jenis binatang-binatang ternak pasangan-pasangan (bagi bintang-binatang itu); dengan jalan yang demikian dikembangkanNya (zuriat keturunan) kamu semua. .Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.

Jelaslah melalui ayat surah as-syura ayat 11 di mana Allah menyatakan bahawa Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.

moga-moga semua mendapat ikhtibar...
insyaallah minggu hadapan kuliah akan bersambung ke perbincangan yang lain...
wallahualam...

Saturday, February 7, 2009

PERISTIWA MENAKJUBKAN DI PALESTINE~

alhamdulillah segala puji bagi Allah s.w.t kerana sekali lagi diberi kesempatan untuk diri hamba yang serba kekurangan ini untuk berada dalam salah satu majlis ilmu....



يَرۡفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ دَرَجَـٰتٍ۬‌ۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرٌ۬


Firman Allah dalam surah Al-Mujadalah ayat 11; 
Allah mengangkat darjat orang-orang yang beriman dikalangan kamu dan juga yang menuntut ilmu, dan Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.


Daripada Abu Darda’, bawasanya beliau mendengar Rasulullah bersabda ”Sesiapa yang berjalan semata-mata kerana ingin menuntut ilmu, Allah akan permudahkan jalannya ke syurga dan Sesungguhnya para malaikat menguncupkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana meredhai apa yang dibuatnya, dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohon ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan yang berada didalam air.Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar (wang) tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, dan barangsiapa yang menuntut ilmu itu. maka sesungguhnya dia telah mendapat bahgian yang paling banyak”

(hadis sahih, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Attarmizi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban)


alhamdulillah....sepatutnya kuliah pada malam ini yang diadakan di Masjid Jamek Tasek Gelugor akan disampaikan oleh Ustaz Jamlus tetapi disebabkan hal yang tak dapat dielakkan Ustaz Jamlus tidak dapat datang tetapi di ganti dengan Ustaz Wadi Anuar. Alhamdulillah satu kuliah yang sangat mantap yang bertajuk...."PALESTINE"

Ana nak berkongsi dengan antum semua tentang kisah-kisah pengalaman Ustaz Jamlus sendiri ketika ke Palestine yang disampaikan oleh Ustaz Wadi Anuar....kisah-kisah ini berjaya menggetarkan hati ana dan membuatkan ana berasa sangat sebak....

Ustaz Jamlus menceritakan bahawa peluru yang digunakan Israel direka khas untuk menentang Palestine. Peluru-peluru itu semua bertindak balas dengan besi. Pada suatu hari ada seorang kanak-kanak yang baru sahaja terkena peluru Israel datang ke kem yang menenpatkan Dr dari Malaysia...apabila dibedah pada tempat yang terkena peluru tersebut rupa-rupanya pelurur itu telah memakan isi-isinya. Kecederaan sangat dalam. Apabila peluru tersebut bersentuh dengan gunting ataupun alat pembedahan yang lain, peluru itu bertindak balas dan makin kedalam. Masyaallah. Mereka tidak tahu untuk berbuat apa-apa lagi. Pada malam itu, Ustaz Jamlus membuat solat hajat sebanyak 40 rakaat( kalau tak silap ana) untuk memohon pertolongan dan petunjuk dari Allah. Alhamdulillah pada keesokan harinya sebelum dimulakan semula pembedahan, Ustaz meletakkan air zamzam kedalam tempat yang terkena peluru tadi. Berkat kekuasaan Allah luka tersebut sembuh seperti sediakala. Masyaallah.


Peristiwa ke dua berlaku semasa Ustaz Jamlus terjumpa dengan seorang budak yang baru berusia dalam lingkungan 10 tahun. Namun kedua-dua kakinya telah kudung dan ibu bapanya juga telah tiada. Ustaz Jamlus bertanya kepada budak tersebut apa perasaannya. Jawapan yang diberikan oleh kanak-kanak tersebut membuatkan Ustaz Jamlus terkesima. Budak tersebut menjawab" Saya sangat gembira kerana kedua-dua kaki saya sudah menunggu saya di syurga. Hanya badan saya yang masih berada di dunia". Masyaallah bertapa kanak-kanak di Palestine sentiasa memikirkan tentang syurga tetapi kanak-kanak dan remaja di Malaysia bagaimana? 

Tuesday, February 3, 2009

bila si genius berbicara~


ri nih dh di bukak 
upu fasa 2....
saya x isi lagi
sebab takut nak isi...
ni pasal masa depan...
tapi x per sebab
lambat g nak abis ..
sampai 10 hari lps kuaq spm...

first person yg isi...
dan dah sy interview adalah 
mr genius...si ijat...
(mesti dok perasanlah 2)
tanya dia ko isi per ijat??
dia kata nk ambik pengajian islam dakwah...
peerrggghhhh  cayalah ijat...
lps nih boleh panggil 
al syeikh izat...
tapi itu hanya lah tipu helah ijat sahaja...
yg sy rasa semua owg x kan percaya..
tapi jgn terkejut plk klu ijat ambik
pengajian islam dakwah sebagai minor corse!!!
tabik springlah kat ijat..
lps nih boleh la tengok ijat kat tv nowh...
bagi ceramah dlm al kuliah ker...
halaqah ker...

at last barulah ijat bagi tau apa yg dia isi...
asasi bio~um
asasi fiz~um
asasi perubatan~uia
mchnical engine aeronautik~uitm

huhu 
berani gak ijat nih...
yelah budak genius ...
hak3...
dia ada ckp klu ada muzik dia nk ambik...
huhuh

Izzat Osaka: kalo ada muzik,ak amik..
(ijat dengan muzik memang x boleh d pisahkan)

Izzat Osaka: hhahaha...um ada muzik x??hehe
(soalan yg buatkan sy termenung panjang)

najwa_hamali: ambik r sastera..
(cadangan yg tiba2 jer terkuaq)

Izzat Osaka: xmau!!!!
(reaksi ijat yg x dpt di jangka)
mesti dok tgh bentak2 tuh....

at last he afraid to sent it...
hak3...
penakut gak....
tapi rasa2nya dia hantar kot...
apa2 jelah ijat...
asalkan ko bahagia....







SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive