Tuesday, September 15, 2009

scout kanak-kanak

salam~

alhamdulillah kita dah melangkah ke fasa terakhir dalam bulan Ramadhan. Sepuluh malam terakhir dan fasa pelepasan dari api neraka..macam-macam perasaan yang ada....gembira sebab nak kejar lailatul qadar...sedih sebab Ramadhan akan berlalu....

ana nak cerita satu peristiwa menarik dan menyentuh perasaan ana yang berlaku sebelum ana sekeluarga ke masjid untuk solat tarawih tadi....

pukul 8.20 ayah ana dah start engine nak ke masjid...
ana dan umi masih dalam rumah..
adik ana yang kembar x nak ikut sebab nak mengimarahkan surau malam nih...
so bila ana keluar dari rumah...ana terkejut....
dalam kereta ayah ana penuh dengan sepupu2 ana yang masih budak2....(7-10 thn)
asma',atiqah,sarah,safwan,fateh....
semua nya ada 5 orang budak2 dalam kereta tu...
kebetulan ayah ana bawak kancil malam nih...
selalunya ayah akan bawak avanza...tapi di sebabkan adik2 x der..jadi bawak kancil...
so ana dudukla dengan sepupu2 ana kat belakang...
naseb baik semua kecik2..hehhe (termasuk ana lah)...
ana rasa kagum...sebab dalam hujung2 ramadhan mereka masih ikut ayah dengan ummi ana ke masjid...

kebetulan ummi dengan abah memang suka budak2...
ye lah..ana adik2 beradik semua dah besar...
so sepupu2 yang kecik2 ni lah yang menggantikan kami d usia kecik..heheh
bak kata mak cik ana..nak tunggu cucu lambat lagi....betul3....

ok back to the story....
bila nak masuk masjid...ana tengok fateh dengan safwan berdiri depan ummi ana...
pelik jugak..kenapa yer??
bila pergi dekat baru ana tau...rupanya diorang baca niat iktikaf depan ummi...
subhannallah....teringat masa kecik2....tarbiah yang sama ummi berikan....
bertapa didikan itu bermula dari kecil...

ana cukup tidak sula bila ada yang menegur bila di bawa anak2 kecil ke masjid....
takut bising dan macam2 lagi..
bagi ana...biasalah tu...
nama pun kanak2...
memang fitrahnya suka membuat bising....
tapi harus di bawa ke masjid...agar sebati hingga dewasa...

hati berasa sangat tenang solat tarawih tadi...mungkin bila melihat semangat sepupu2 yg kecik..
membuatkan ana lagi bersemangat....

ya Allah...jadikanlah kami generasi pejuang agama seperti SULTAN MUHAMMAD AL FATEH....SALAHUDDIN AL AYUBI...kuat kan iman kami..kentalkan hati kami....

5 comments:

najwa_hamali said...

subhanallah....moga generasi kami generasi pewaris nabi....

..:misz ziesya:.. said...

comelny..
tau ke..
ustazah masthurhah is here!
uitm perak..
tp bliau bkan lctrer sya n + blum smpat jmpe pn..
mse x mngizinkan..
pe kbar PEWARIS?
do cntact me..

izzar said...

kat uitm shah alam ker?
kat sini baik2 jer..
kat sane camne plak?

~PakKaramu~ said...

Beraya dengan maksud takbir

Assiddiq said...

Kata guru saya takzikrah subuh bulan pose baru ni.. di amik ayat ni dari sorang ulamak..

"Jadilah hamba kepada ALLAH,Jangan jadi hamba kepada Ramadhan"

Kenapa? Sebab ramadhan akan berlalu pergi tapi ALLAH? Tetap kekal abadi..Bukan ke kita buat tu semua kerana ALLAH?

Jangan beramal di bulan puasa aja lepas puasa trus tinggal.. jadikan ianya amalan terus menerus..istiqamah..Walaupun sedikit tapi tetap..

Mudah-mudahan ia kekal.. InsyaALLAH..

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive