Saturday, July 10, 2010

PUTIH DI HARI JUMAAT

Assalamualaikum wa salam Rejab buat semua. Apa khabar anda semua? Moga semuanya masih berada dalam redha dan rahmat Allah S.W.T.. Alhamdulillah dan syukur pada Allah atas kesempatan yang Allah bagi untuk kita berjumpa lagi di blog yang serba kekurangan ini.

Kali ini, saya nak berkongsi sesuatu yang saya dapat semasa talaqqi bersama Ustaz Muhadir. Semasa talaqqi baru-baru ni, Ustaz ada berpesan, seelok-eloknya muslimin berpakaian putih di hari Jumaat. Ini antara sunnah nabi yang senang tapi susah untuk dibuat.

Satu pesanan Ustaz yang cukup menyentuh qalbu, yang insyaAllah akan diingat dan
cuba untuk diistiqamahkan sampai bila, "Muslimat sekalian, pastikan anda semua sediakan jubah putih dan serban putih untuk suami anda pada setiap hari Jumaat."

Lepas talaqqi tiba-tiba teringat patutlah setiap hari Jumaat abah akan pakai serban dan jubah putih. Cuma adik-adik saja yang tak terikut lagi nak pakai macam tu. So angah, ayie dan yiem bila lagi hangpa nak ikut sunnah ni? (ayat kakak yang bajet penyayang). Nanti bila kakak cuti 3 bulan masa short sem akan kakak pastikan hangpa semua pakai macam tu. Hehehe..

Just nak bagi anda semua berfikir. Kalau anda semua pergi masjid anda jumpa dengan dua orang lelaki. Seorang pakai baju t-shirt biasa dengan jeans dan sorang lagi pakai baju jubah putih dan lengkap berserban putih. Yang mana satu yang buatkan sejuk mata anda memandang? Tepuk dada, tanya iman. Bukan nak kata yang pakai t-shirt dengan jeans tu tak elok, tapi kalau berkesempatan untuk pakai pakaiaan yang lebih elok dan mengikut sunnah, PAKAILAH.

Lagi satu nak ingatkan, kepada muslimat sekalian janganlah tunggu bila anda berumah tangga saja baru nak sediakan jubah putih dan serban putih. Sekarang pun dah boleh nak buat. Ayah dan adik kita kan lelaki jadi sediakan untuk mereka. Sejuk mata memandang bila tengok ayah dan adik2 pakai jubah putih di hari Jumaat. Mari kita laksanakan SUNNAH Rasulullah bermula dari keluarga kita sendiri.

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive