Thursday, July 15, 2010

JANGAN CEROBOH HATI SAYA!!


Dalam kelas Basic Terms Of Al Quran tadi, 'dia' datang lagi. Cuba sekali lagi nak menceroboh hati ini. Dan 'dia' BERJAYA. Berjaya membuatkan hati ni rasa resah dan gelisah. Allah, tolong Ya Allah. Saya tak nak 'dia'!!. Tolong jauhkan 'dia' dari hidup dan hati saya Ya Allah. Itu doa saya saat setiap kali 'dia' datang dalam hati dan hidup saya walaupun saya tahu 'dia' tetap akan datang sebab 'dia' memang tak pernah berputus asa untuk bertakhta di hati saya yang lemah ini. Allah, kuatkan hambamu ini ya Allah. Hanya doa yang mampu saya pohon tatkala kehadiran 'dia' dirasai. Jangan ceroboh hati saya!!


Sejak kebelakangan ni saya sedar, 'dia' sering hadir. Membuatkan hati saya tak tenang. Nak buat apa semua jadi susah. Banyak benda yang 'dia' bawak masuk dalam hati saya menyebabkan banyak perkara yang perlu saya fikir. Nak study susah, nak beribadat susah, nak berjuang susah, semuanya susah.


Saya sedar hati saya dah sangat kotor sebab itu 'dia' mudah ceroboh. Macam dah buat highway untuk 'dia' terus direct masuk. Siksanya bila 'dia' ada. Sangat tak tenang!! Salah saya jugak sebab lalai. Lalai dalam beribadat, lalai dalam jaga hubungan dengan Allah dan lalai dalam jaga hubungan sesama manusia. Sebab itu hati saya dah makin senang untuk diceroboh. Hati yang rasanya sekali 'dia' tendang dah terbuka luas. Allah..


Allah, saya sedang berusaha nak dapatkan hati saya yang bersih dan cantik balik. Saya sedang berusaha nak kuatkan hati saya balik. Supaya 'dia' tak dapat nak ceroboh hati saya lagi walaupun dia guna M-16 sekalipun. Saya TAK NAK 'DIA'. Saya akan cuba terus berlawan dengan 'dia' sampai akhir hayat saya. Tempat 'dia' bukan di hati saya!!.

Saya tak nak disebabkan 'dia', semua benda yang saya buat bukan yang terbaik. Saya nak buat yang terbaik untuk kehidupan saya 'disana' nanti. Jadi saya perlu 'belajar' dan 'buat latihan' banyak-banyak dari sekarang. Supaya 'exam' saya disana mumtaz. Jangan ceroboh hati saya lagi!!

Saya nak ketabahan seperti umi saya HAWA supaya saya mudah tendang 'dia' dari hidup saya. Saya inginkan ketegasan seperti saudari saya AISYAH agar saya dapat katakan "AKU TAK PERLUKAN KAU DALAM HATIKU" saat 'dia' datang. Saya perlukan keberanian seperti saudari saya SUMAYYAH untuk hadapi godaan 'dia'. Dan saya perlukan KEKASIH saya Allah S.W.T dan kekasihNya Muhammad S.A.W. untuk saya terus kuat berperang dengan 'dia'. Moga suatu hari nanti 'dia' akan berputus asa untuk masuk ke dalam hati saya. Allahuma aminn.


Firman Allah SWT,

“ Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada malaikat : “Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam ”. Lalu mereka sekeliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis ; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir”. (Al-Baqarah 034)

Firman Allah SWT :
إن يدعون من دونه إلا إنثا وإن يدعون إلا شيطانا مريدا لعنه الله وقال لأتخذن من عبادك مفروضا ولأضلنهم ولأمنينهم ولأمرنهم فليبتكن ءاذان الأنعم ولأمرنهم فليغيرن خلق الله ومن يتخذ الشيطان وليا من دون الله فقد خسر خسرانا مبينا يعدهم ويمنيهم وما يعدهم الشيطان إلا غرورا .

Maksudnya: Apa Yang mereka sembah Yang lain dari Allah itu, hanyalah berhala-berhala (makhluk-makhluk Yang lemah), dan mereka (dengan Yang demikian) tidak menyembah melainkan Syaitan Yang derhaka Yang telah dilaknat oleh Allah, dan Yang telah mengatakan: "Demi sesungguhnya, Aku akan mengambil dari kalangan hamba-hambaMu, bahagian Yang tertentu (untuk menjadi pengikutku)."Dan Demi sesungguhnya, Aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran), dan Demi Sesungguhnya Aku akan memperdayakan mereka Dengan angan-angan kosong, dan Demi Sesungguhnya Aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu; dan Aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah". dan (ingatlah) sesiapa Yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin Yang ditaati selain dari Allah, maka Sesungguhnya rugilah ia Dengan kerugian Yang terang nyata.Syaitan sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji-janji indah) serta memperdayakan mereka Dengan angan-angan kosong; dan apa Yang dijanjikan oleh Syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata. (An-Nisaa’ 117-120)


SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive