Friday, November 4, 2011

Jihad..aku rindu padamu

saya ingin MENULIS...

Kakak usrah saya pernah katakan, "Jadilah kita seperti MUHAMMAD yang bergerak". Hadirnya kita membuatkan orang disekeliling merasa tenang dan selesa. Mereka berasa aman dengan kewujudan kita dan bukannya merasa resah dan gelisah. Bila kita berbicara, orang akan terpaut dan rasa dekat kepadaNya. Bila kita diam, orang akan jatuh cinta dengan akhlak kita. Bila kita berjalan, orang akan terpesona. Bila menulis, setiap tulisan itu mampu membawa mereka dekat denganNya. Pendek kata, segala apa yang kita lakukan, membawa kebaikan dan ketenangan kepada semua.

Saya ingin menjadi sebegitu. Mungkin ada yang mengatakan bahawa sebagai mahasiswa, tugas saya hanya untuk belajar. Saya akui itu..amanat terbesar saya sekarang adalah belajar. Memandangkan saya anak sulung dan anak tunggal perempuan, saya menggalas harapan umi dan abah saya yang sangat tinggi. Mereka pasti ingin melihat anak mereka berjaya dengan segulung ijazah.

Tapi!! Saya tak mau masa muda saya dibazirkan begitu saja. Saya ingin menjadi muslimah yang multipurpose. Hebat di medan kuliah, hebat di medan dakwah, hebat jugak di medan ummah, supaya saya mampu menghadap Allah dengan hati yang tenang. Saya inginkan setiap inci tubuh saya ada sumbangan untuk Islam. 

Walaupun saat ini tangan saya masih belum mampu menghayun senjata, namun ingin saya asuh dan didik tangan ini supaya lancar dan laju di medan penulisan. Ingin saya tarbiah otak saya, supaya mampu menjana idea. Saya mahu jadikan bidang penulisan sebagai salah satu jambatan untuk saya melangkah ke Jannah (ameen). 

Saya masih bertatih dalam bidang ini. Belum mampu berlari dengan laju. Doakan saya duhai sahabat, semoga penulisan saya sentiasa dalam redhaNya.

"Ya Allah, berilah kemudahan dalam menulis kepadaku. Betulkanlah niatku andai pernah atau akan tersasar. Ikhlaskanlah diriku, supaya aku menulis bukan kerana populariti tapi menulis kerana Allah!!"

Dalam proses bertatih, seorang bayi memerlukan caregivers yang mampu menjaga dirinya agar tidak jatuh dan terkandas. Macam tu jugak saya, saya memerlukan anda SEMUA untuk membantu saya menjadi seorang MUHAMMAD yang bergerak!!. Walaupun sikit sumbangannya dan mungkin tidak berjaya menyentuh hati anda, semoga ianya mampu menjadi saham buat saya di SANA kelak.

-DOAKAN AKU TEMAN-



Nota Hati:

1) Esok insyaAllah akan betolak balik ke Butterworth untuk raya haji!!
2)Baru habis 3 paper midsem. 2 paper lagi (Food Science dan Nutritional Health) akan di sambung lepas naik cuti.

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive