Saturday, May 23, 2015

Hospital Diary-10


Pernah atau tak, anda semua kena marah tanpa sebab yang anda tidak tahu? Datang-datang terus kena sembur…. Depan orang ramai pulak tu….Saya pernah L

Ingat Pak Cik HMA? Bagi yang tak ingat, boleh rujuk HospitalDiary-3.

Satu hari seperti biasa saya naik ke ward. Berhajat nak follow up pesakit-pesakit di ward dan sambil-sambil tu boleh mintak referral case yang baru. Melangkah saja kaki masuk ke ward lelaki, tiba-tiba ada seorang akak jururawat ni terus pandang dan……

“Haaa, awak ni student diet kan? Apa yang awak buat ni? Kenapa awak bagi susu Ensure pada pak cik HMA tu, dia kan ada diabetes. Tengok gula dia naik melambung-lambung dah sekarang ni. Awak ni bagi tahu tak pegawai awak dulu ni tentang susu yang awak bagi? Ke awak main bagi ja?”

Kata-kata dan jelingan mata yang berjaya merubah mood saya untuk separuh hari tu. Dalam hati ada macam-macam rasa. MALU sebab semua pesakit tengok, MARAH sebab ditegur sebegitu, TERPINGA-PINGAN sebab datang-datang terus kena sembur dan SEDIH kerana saat dan ketika itu rasa maruah dipijak-pijak. Semua perasaan itu saya simpan dalam hati walaupun sakitnya tu di sini, hanya Allah saja yang tahu.

Saya senyum pada jururawat tadi. Cuba untuk mengusir dan memadamkan api marak yang telah syaitan berjaya hidupkan dan berusaha untuk besarkan. Saya pergi berdiri betul-betul di hadapan akak jururawat tadi. Bahunya saya pegang dan wajahnya saya tatap bersama dengan segaris senyuman.

“Sekejap ya akak, saya tengok semula file pak cik HMA. Sejak awal-awal saya tengok pak cik HMA, dia memang tak ada diabetes. Dalam file pun DR tak tulis, anak-anak dia pun saya dah tanya. Dan berkenan susu tu, saya dah rujuk dulu dengan pegawai saya, dan dia dah maklum dengan apa yang saya beri. J “. Senyuman tetap diberikan buat akak tersebut. Moga senyuman itu mampu memadamkan api yang syaitan hidupkan.

“Oh, sebenarnya baru pagi tadi DR diagnosed pak cik HMA ada diabetes dik…. Tolong tukar susu ya.” Akak jururawat tadi membalas, tapi kali ini dengan intonasi suara dan memek muka yang berbeza 180 darjah. Intonasi suara yang sangat lembut bersama senyuman yang terus memadamkan api buatan syaitan.

Dan mood saya pada hari itu turut berubah 180 darjah J


***

Semasa zaman Rasulullah SAW dahulu, ada seorang perempuan Yahudi yang selalu menyakiti baginda Nabi. Diletakannya duri, kotoran dan segala-galanya untuk mengganggu perjalanan Baginda Nabi. Namun, pada suatu hari, baginda Nabi berasa pelik kerana laluannya tidak diganggu dan perempuan Yahudi tersebut tiada di tempat yang selalu dia berdiri untuk menghina dan mengganggu baginda Nabi. Apabila disiasat, tahulah Rasulullah bahawa perempuan Yahudi itu sedang sakit. Dan apa yang baginda Nabi SAW buat? Baginda datang ke rumah perempuan Yahudi tersebut untuk menziarahinya.

Kita mungkin tak layak untuk menjadi seperti Rasulullah SAW, apatah lagi memiliki akhlak semulia Baginda Nabi. Namun, berusahalah untuk mengikuti walaupun secebis dari akhlak Baginda SAW.

"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)".

Surah Al-Ahzab : Ayat 21



No comments:

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive