Saturday, May 23, 2015

Hospital Diary-12


Pak cik Z.

Pesakit yang saya tengok sejak saya mulakan practical di Hospital Kuantan. Pertemuan pertama kami di ICU. Keadaan pak cik Z pada ketika itu, sangat critical dan sudah semestinya makan menggunakan tube. Beberapa hari selepas itu, Pak cik Z di tukarkan ke ward biasa kerana keadaannya dah stabil sedikit. Awal pertemuan saya dengan pak cik Z, tubuhnya masih dalam keadaan sempurna. Cuma keadaan pak cik Z hanya mampu terbaring kerana stroke.

Selepas 7 minggu saya di Hospital Kuantan, saya bertukar ke Hospital Pekan. Hari ke dua saya di Hospital Pekan, satu kes ‘tube feeding’ diberi kepada saya. Naik-naik saja ke ward dan pergi ke katil pesakit, saya terkejut. Pak cik Z! Ya, pak cik yang saya tengok di Hospital Kuantan sekarang berada di Hospital Pekan.

Tak sangka dia ditukarkan ke sini. Mungkin lebih dekat dengan keluarga. Percaturan Allah yang Maha Hebat. Dan kes pak cik Z saya handle dari hospital Kuantan hinggalah Hospital Pekan. Rasa bertanggungjawab untuk handle kerana kes ini saya sudah lihat dari awal. Dan pertemuan kali ini di bandar di raja, sebelah kaki pak cik Z telah dipotong kerana kencing manis. Sepanjang pak cik Z di hospital, isterinya setia menemani.

Ada satu ketika, saya duduk bersembang dengan isteri pak cik Z.

“Mak cik, dah berapa lama pak cik terlantar di hospital?”

“Dah lama dah nak. Dah nak masuk setahun dah. Selama setahun tu juga la mak cik jaga pak cik.” Isteri pak cik Z membuka bicara sambil tangan mengelap badan pak cik Z.

“Mak cik tak penat? Ya lah berulang-alik hospital. Hampir setahun pulak tuh.”

“Penat tu memang penat nak. Tapi kalau mak cik tak jaga, siapa yang nak jaga? Lagipun ni suami mak cik. Sihat ka dia, sakit ka dia, dia tetap suami mak cik. Ni lah perkahwinan nak. Bukan senang saja bersama. Dalam keadaan macam ni pun kita bersama. Kalau mak cik tak kuat, dah lama mak cik tinggalkan pak cik. Tapi, Alhamdulillah. Allah masih kurniakan sesuatu kepada mak cik. Iaitu nikmat SABAR.” Isteri pak cik Z terus membersihkan badan suaminya dengan senyuman di bibir J

Saya berlalu pergi, meninggalkan seorang isteri yang sentiasa berusaha mencurahkan bakti buat seorang suami. Berkat SABAR seorang isteri. Moga syurga buatmu mak cik.


SABAR

****

Al Baqarah: 153

“Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sesungguhnya, Allah bersama-sama orang yang sabar. 


No comments:

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive