Saturday, May 23, 2015

Hospital Diary-16

Seorang sahabat lama saya message baru-baru ni. Bertanyakan tentang kondisi atoknya. Terlantar di rumah kerana stroke. Kini, kaum keluarga yang menjaga di rumah. Saya kagum dengan mereka, kerana bukan mudah untuk menjaga seorang pesakit stroke. Serba serbi perlu di jaga.

Kebiasaan pesakit stroke akan makan melalui tube. Dan susu yang sesuai sepatutnya perlu diberi mengikut kesesuaian setiap pesakit. Atok sahabat saya juga makan menggunakan tube. Baru-baru ini DR datang ke rumah untuk membuat pemeriksaan dan DR menyatakan bahawa pesakit sudah boleh diberi makanan biasa melalui tube. Pada awalnya atok sahabat saya menggunakan susu ENSURE, 6 scoops untuk setiap kali bancuhan, 6 kali satu hari. Tapi sekarang, sukatan tersebut di kurangkan kepada 3 kali sehari dan selebihnya di gantikan dengan susu Nespray dicampur dengan Milo.

Dan apa yang terjadi?

Hingga kini atok sahabat saya mengeluarkan najis yang sangat banyak dalam bentuk yang cair. Mungkin boleh dikatakan sebagai cirit-birit. Bak kata sahabat saya, penuh pampers dan kerap.

Apa yang lebih saya sedihkan adalah, sepanjang atok sahabat saya terlantar di Hospital, tidak pernah sekalipun dirujuk kepada pegawai pemakanan. Jadi, bagaimana dengan susu yang diterima? Semuanya daripada nurse. Ikut pada susu apa yang ada. Kalau ada ENSURE dapat ENSURE. Kalau ada NUTREN DIABETIK bagi NUTREN DIABETIK, kalau ada NUTREN FIBRE dapat NUTREN FIBRE. Mungkin hospital tersebut tak ada pegawai pemakanan? SALAH! Hospital tersebut ada pegawai pemakanan.

Saya tak bermaksud nak salahkan mana-mana pihak. Berada di hospital, hatta di mana-mana tempat sekalipun, kerjasama di dalam satu pasukan itu tersangat PENTING. Setiap individu di setiap posisi mempunyai kepakaran mereka yang tersendiri. Kerana itu di hospital kita ada doktor, nurse, farmasi, pegawai pemakanan, fisiology, pegawai x-ray dan ramai lagi. Kerana setiap daripada bidang tugas itu berbeza dan mempunyai kepakarannya yang tersendiri.

Point utama saya cukup jelas. Kepada para doktor sekalian (bukan semua), tolonglah turunkan sedikit ego-ego anda. Beri kepercayaan kepada team yang lain. Andai ada pesakit yang kritikal, mohon di rujukkan kepada pegawai pemakanan juga. Perlu diingat, berilah ubat yang terbaik atau rawatan yang terbaik tapi andaikata pesakit tidak mendapat tenaga yang mencukupi melalui pemakanan, tahap kesihatan mereka boleh menjadi lebih teruk lagi.

Mari kita implemenkan konsep ADIL., iaitu meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Berkerjalah sebagai satu pasukan demi untuk memberikan yang terbaik buat para pesakit.

Bekerja di hospital bukan untuk berbangga, tapi kita bekerja untuk berkhidmat dan kita bekerja untuk berbakti.

***

Salman Al Farisi, seorang ahli peperangan biasa. Sebelum berlakunya peperangan khandak, Salman bangun memberikan pendapat kepada Baginda Nabi SAW agar di bina ‘khandak’, di sekitar kawasan itu. Dan apa yang Baginda Nabi SAW lakukan, baginda meraikan dan menerima cadangan Salman. Indahnya akhlak seorang Nabi. Walaupun bergelar Nabi, mentadbir negeri namun Baginda tetap tunduk meraikan pandangan ahli yang lain.


No comments:

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive