Saturday, May 23, 2015

Hospital Diary-2


Satu referral dari ICU. Patient is Hypokalemia secondary to poor oral intake.

Kaki melangkah masuk ke ICU yang terletak di aras 1. Senyuman dan salam buat nurse yang sentiasa tersenyum walaupun penat. Kerusi ditarik dan file no 4 dicapai. Helaian dibahagian hadapan dibaca berulang kali. Oh ok, Tengku ....., kerabat rupanya. Helaian-helaian seterusnya terus diselak dan dibaca.

Setelah selesai, kaki melangkah masuk ke bilik no 4. Terlihat sekujur tubuh yang sangat kurus terbaring kesejukan di atas katil. Disebelah kiri katil, ada sebuah rak dan diatasnya ada sepinggan roti dan secawan air teh. Masih tak berusik walaupun jam sudah menunjukkan pukul 10.30 pagi.

Fail diletakkan dimeja hadapan, dan tangannya aku pegang. Sejuk.

"Mak Engku, mak engku nak makan?" .

Dia memandang dan mengangguk, "Nak, nak, lapar".

Roti yang belum berusik aku ambil, dan aku cubit sedikit lantas aku suapkan padanya. Dia mengulum lama roti tersebut sebelum dapat menelannya. Kondisi di saat berusia 80 tahun lebih dan tiada gigi dia hanya mampu mengulum dan menelan. Roti disuapkan lagi dan diselang-selikan dengan air.

Sambil menyuapkan roti, aku bertanya pada pesakit, "Mak Engku, kalau saya tukarkan nasi kepada bubur yang dicampur dengan lauk dan sayur, Mak Engku nak tak? Nanti lagi mudah Mak Engku nak makan".

Sepasang mata redupnya memandang kearahku, "Nak bubur, nak bubur, lapar".
Aku tersenyum, "Nanti tengah hari InsyaAllah kita bagi bubur ya".
Dia mengangguk dan tersenyum.

Bersambung......

***********************************************************************************


Tugas kita hanya bukan sekadar ukhrawi, tapi yang utamanya, manusiawi.



No comments:

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive