Saturday, May 23, 2015

Hospital Diary-5

Masih ingat dengan ‘SEPASANG MATA DISEBALIK JERIJI BESI’?.
Bagi yang terlupa atau belum baca, boleh rujuk di Hospital diary-1.

Namanya TS.
Beberapa hari yang lepas, sewaktu tengah membaca file dan maklumat seorang pesakit yang baru dirujuk, tiba-tiba ada seseorang yang berbaju hijau lalu di sebelah.
Saat aku menoleh, rasa tersentak dan darah seakan-akan memecut laju ke seluruh tubuh badan.
“TS! Macam mana dia boleh terlepas dan merayau-rayau dalam wad.?”
Saat itu mata dan tangan seakan-akan sudah tidak boleh berfungsi. Saat dan ketika itu, hanya Allah sahaja yang tahu. Rasa takut yang teramat sangat. Macam-macam yang hadir dalam fikiran.
“Macam mana kalau dia datang terkam aku?”
“Macam mana kalau dia mengamuk?”
“Macam mana kalau dia baling semua barang?”
“Macam mana itu…macam mana ini….”
Aku tunduk dan cuba fokus pada file pesakit. Dalam hati hanya mampu istighfar dan berharap agar TS tak datang ke arah aku. Jasad mata memandang file pesakit, tapi hakikatnya pandangan mata terus mengawasi gerak-geri TS. Waktu itu rasa macam nak berlari keluar dari ward. Yes. TAKUT!
Satu saat…dua saat..tiga saat….
Allah, TS makin dekat!! Dan berada beberapa kaki dari aku. Dia pergi kepada penjaga pesakit dan menarik tangan mereka…..dan….dia salam.
Dia datang ke arah aku dan bersalam dengan sahabat aku Shakina Bt Ghariff .
Dan, dia datang di hadapan aku. Berhenti betul-betul di hadapan aku.
Aku tunduk memandang file pesakit. Muka TS langsung tidak aku pandang. TAKUT!!!!
Tiba-tiba sahabat aku bersuara pada TS, “TS, salam kakak ni.”
Waktu itu rasa macam muka ditoreh tanpa darah. Kaki menggeletar. Rasa macam nak sekeh ja sahabat aku yang sorang ni. Orang tengah takut yang amat, dia boleh main-main pulak. Tiba-tiba TS ambil tangan aku dan salam. Sebelum beredar, dia berpaling dan ucapkan, “Terima Kasih kakak!”
Hati tersentak. Minda berfikir. Mulianya dirimu dik, walaupun nikmat aqalmu diuji Allah, namun sekeping hatimu terlalu murni.

”Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

Kadang-kadang dalam kehidupan kita, kita tak sedar siapa yang Allah utuskan untuk mendidik diri kita. Boleh jadi Allah utuskan pesakit-pesakit yang pelbagai kerenah untuk menguji kita, boleh jadi Allah hadirkan orang-orang yang bawak kereta macam nak gila di kiri kanan kita, dan boleh jadi Allah hadirkan seekor kucing yang sangat kita takut untuk menguji diri kita.
Bersangka baik dengan Allah. Setiap perkara yang Allah beri dan datangkan pasti ada manfaat buat diri kita :)


No comments:

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive