Saturday, May 23, 2015

Hospital Diary-9

13 April 2015
Pak cik AK, 71 tahun menghidap kencing manis yang sangat tak terkawal.
Kali pertama datang menguruskan kes pak cik AK, hati rasa seronok. Seronok bila melihat setiap masa, semua anak-anak pak cik AK ada di situ. Walaupun setiap daripada mereka sudah memiliki keluarga masing-masing, namun disaat ayah mereka terlantar sakit, mereka ada disitu. Along ada, angah ada, achik ada, uda ada.
Bila melihat mereka begitu, kadang-kadang membuatkan aku terfikir, mampukah aku berada disamping keluarga, saat keluarga memerlukan aku? Hmmmmm
Semasa sedang membaca kes pak cik AK, pak cik tersebut bangun dan meminta izin dari aku untuk balik. Tidak betah barangkali berlama-lama di hospital. Aku senyum pada pak cik AK, dan merapati beliau di katil.
"Pak cik, pak cik nak balik awal ya. Mesti dah rindukan rumah ya?" Aku berbual sebelum agenda seterusnya.
"Pak cik nak balik nak. Rasa lama sangat dah pak cik di hospital ni. Tolonglah kasi pak cik balik nak". Dengan muka penuh pengharapan, pak cik AK merayu.
Aku tunduk memandang pak cik AK, "Pak cik, insyaAllah pak cik boleh balik. Tapi dengan syarat. Pak cik kena habiskan makanan yang hospital bagi, makan ubat dan bagi gula terkawal. InsyaAllah pak cik mesti boleh balik J  " Pak cik AK tersenyum dan kembali tidur.
Aku meneruskan kerja menyiapkan document Dietetics Care Notes pak cik AK. Anak pak cik AK, datang ke arah aku dan mula berbual.
"Maafla dik, ayah akak tu dah nyanyuk sikit, sejak mak meninggal."
Kenyataan itu sedikit membuatkan aku terkesima sesaat. Sebab pak cik AK nampak seperti orang yang biasa yang hanya terlantar sakit.
Selesai menyiapkan document pak cik AK dan memberikan diet consultation kepada anak-anak pak cik AK, aku bersiap untuk beralih ke pesakit yang seterusnya.
Tiba-tiba....
"Nak...nak...mari sini kejap". Pak cik AK memanggil
Aku berjalan kembali ke arah pak cik AK. Dan pak cik AK menghulurkan nota RM1 kepada aku.Sekali lagi aku terkesima. Dan huluran RM1 itu aku tolak. Pak cik AK tetap menghulurkan.
"Ambiklah dik. Ayah memang dah biasa dalam hidup dia bersedeqah, jadi bila dalam keadaan macam ni pun, dia akan beri jugak'. Kali ketiga saya terkesima dan huluran note RM1 itu saya sambut dan pak cik AK sempat berpesan,
"Nak, dalam hidup kita ini, kita tak boleh kedekut. Selalulah memberi nak."
Terima kasih pak cik AK. Nasihat yang akan aku pegang. Pengajaran yang memaknakan hidupku. Walaupun pak cik AK nyanyuk, tapi ada amalannya yang membantu beliau hingga ke hari ini. Alhamdulillah.

********************************************************************************************


Orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang dinafkahkannya itu dengan menyebut-nyebut pemberiannya dan dengan tidak menyakiti (perasaan si penerima), mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan mereka. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (Al Baqarah: 262)



No comments:

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive