Friday, June 5, 2015

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN





Apakah menu sihat untuk ibu mengandung 3rd trimester sewaktu bersahur dan berbuka?
**********************************************************************************************
Terima kasih kepada yang bertanya smile emoticon,

Third trimester merupakan fasa yang terakhir sebelum si khalifah kecil muncul ke dunia. Pada fasa ini, ibu memerlukan tenaga yang lebih untuk tumbesaran bayi di dalam kandungan dan juga untuk mempersiapkan bayi untuk lahir ke dunia.
Bulan Ramadhan mungkin sedikit mencabar buat ibu-ibu yang sedang mengandung terutamanya bagi yang sudah berada di fasa terakhir. Jika mampu berpuasa, teruskan. Anda boleh berlatih untuk berpuasa sebelum bulan Ramadhan, supaya badan bersedia dan mampu memberi kerjasama sepanjang berpuasa di bulan Ramadhan.

Sedikit tips dan menu untuk berbuka dan sahur:

1) SAHUR
Jangan sesekali terlepas untuk bersahur. Makanan sewaktu bersahur haruslah lengkap dan seimbang yang mengandungi sumber kanji (nasi, roti, biskut, meehoon, dll), protein (ayam, ikan, tauhu, telur, dll) dan juga serat (sayur dan buah). Kuantiti setiap hidangan, boleh rujuk pada gambar MY PLATE yang saya sertakan sekali. Lewatkanlah sahur iaitu sebelum imsak untuk mengelakkan waktu perut kita berpuasa yang terlalu panjang jika sahur diambil terlalu awal.

MENU:
*Sandwich ayam/ikan + salad + 1-2 gelas air masak [disarankan untuk ambil roti bergandum penuh kerana kandungan serat yang lebih tinggi dan lebih mengenyangkan]
*Lebihan nasi atau makanan berbuka puasa semalam + sayur dan buah + 1-2 gelas air masak
(menu ikut citarasa sendiri, nak western boleh, nak cuisine pun boleh smile emoticon )

2) BERBUKA/ IFTHAR
Jangan lewatkan waktu berbuka. Amalkan sunnah berbuka dengan 1-2 biji buah kurma terlebih dahulu bersama air masak 1-2 glass. InsyaAllah anda akan kenyang. Makanan utama boleh diambil selepas solat maghrib. Sepertimana sahur, makanan utama untuk berbuka juga haruslah lengkap dan seimbang.

MENU:
Mulakan dengan 1-2 gelas air masak terlebih dahulu. InsyaAllah anda akan berasa kenyang dan tidak akan terlebih makan.
*Nasi putih + ayam/ikan bakar + air asam + ulam + buah-buahan 1-2 gelas air masak
*Nasi ayam + ulam + Buah-buahan + 1-2 gelas air masak
*Bihun sup (Selalunya sayur tak banyak, jadi boleh sediakan salad) + buah-buahan +1-2 gelas air masak
*Chicken Burrito (Roti pita + ayam yang dipanggang+ salad dan tomato) + buah-buahan + 1-2 gelas air masak

3) Moreh/Supper
Jika terasa lapar selepas Tarawikh, boleh ambil sedikit makanan untuk supper.
*kuih apam kukus 1-2 keping
*pau ayam 1 biji
*bihun sup (1 mangkuk kecil)
*roti gandum penuh 1-2 keping
*biskut tawar 3-6 keping

p/s: contoh menu-menu ini adalah untuk ibu yang hamil tanpa sebarang komplikasi seperti berat badan berkurang/terlebih, kencing manis semasa mengandung, darah tinggi, kurang sel darah atau komplikasi-komplikasi yang lain. Bagi ibu-ibu yang mengalami komplikasi, disarankan berjumpa dengan pagawai dietetik untuk nasihat yang lebih mendalam smile emoticon
Ahlan-ahlan Ya Ramadhan!!!
Ramadhan bulan untuk menggemukkan PAHALA, bukan menggemukkan BADAN.


No comments:

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive