Friday, June 5, 2015

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN



RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

Salam sis. Maaf mengganggu. Nak bertanya, apakah persediaan yang seharusnya kita lakukan bagi menghadapi bulan Ramadhan dari aspek pemakanan?


*********************************************************************************


Waalaikumussalam 
smile emoticon
Terima kasih kepada yang bertanya.

Satu analogi saya beri. Apabila mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke university, pelbagai persiapan yang kita lakukan. Ada yang bekerja, untuk menampung yuran pendaftaran. Ada yang memborong kain berela-ela, untuk dijadikan pakaian baru. Ada yang membuat kenduri kendara, untuk meraikan kesyukuran diterima masuk ke university.
Andai saat kita nak melangkah masuk ke university dunia, persiapan rapi kita sediakan, inikan pulak persiapan untuk masuk ke bulan Ramadhan, bulan yang mendidik diri, bulan tarbiyyah.
Bulan Ramadhan bulan ibadah. Bagi memastikan badan kita sihat dan bertenaga untuk beribadah, ada beberapa persediaan yang kita boleh lakukan.

Persediaan untuk melangkah masuk ke bulan Ramadhan:

1. Berlatih berpuasa


Selama berbulan-bulan perut kita disuapkan dengan pelbagai jenis juadah dan makanan, pastinya sedikit latihan perlu diberikan sebelum masuk ke bulan Ramadhan. Berlatih dengan berpuasa sunat. Anda boleh berpuasa Isnin dan Khamis, berpuasa di dalam bulan Rejab dan Sya'ban. Di samping melatih perut sebelum menghadapi 30 hari berpuasa, insyaAllah dapat kejar pahala juga 
smile emoticon
Puasa sunat juga ibarat memberi warning kepada perut kita bahawa mereka perlu bersedia untuk menghadapi fasa berpuasa. Cubalah berpuasa sunat, insyaAllah perut anda tidak akan terkejut apabila melangkah masuk ke bulan Ramadhan.

2. Berlatih amalkan pemakanan yang sihat

Setiap hari asyik makan makanan bergoreng, bersantan sahaja kan? Jom kita ubah kepada menu yang lebih sihat. Kena bermula dari sekarang. Kalau semasa Ramadhan baru nak berubah, orang pantai timur kata 'dok jadi'. Practice makes perfect!
Berlatih kurangkan makanan yang bergoreng, kurangkan makanan yang bersantan. Tukar kepada makanan yang bakar, panggang, sup, singgang, kukus dan lain2 menu yang lebih sihat. InsyaAllah, jika perut kita dah dibiasakan dengan menu yang sihat, InsyaAllah dalam bulan Ramadhan nanti senang saja nak kawal nafsu pemilihan makanan.

Ingat! Ramadhan bulan Ibadah. Berazam dari sekarang, kita nak jaga pemakanan, supaya badan kita sihat dan bertenaga untuk kita beramal ibadah.

“Hai anak Adam, kenakan pakaianmu yang indah disetiap memasuki masjid, makan dan minumlah dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang belebih-lebihan.” (Al-'Araf: 31)

No comments:

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive