Tuesday, May 26, 2015

Hospital Diary-17




Hospital diary kali ini khusus untuk insan-insan yang banyak berjasa kepada saya dan sahabat-sahabat saya sepanjang kami berpraktikal di mana-mana hospital.

Bila terkenang kenangan pertama kali kami ‘dilepaskan’ oleh UIA untuk bertebaran membawa diri masuk ke dalam hospital, pastinya setiap daripada kami ada cerita yang tersendiri. Berada di dunia yang sebenar cukup berbeza dengan dunia yang kami bina selama ini. Pada waktu itu, kami berjumpa dengan dunia baru dan diserahkan kepada ‘ibu dan ayah’ yang baru. Ada yang sudah mengalirkan air mata seawal hari pertama berada di hospital. Dan ada yang mampu bertabah dan bertahan hingga ke akhir garisan penamat. J


JJJ IBU DAN AYAH YANG BARU JJJ


Masuk ke alam clinical, kami diserahkan kepada dietitian-dietitian hospital. Ada yang garang. Ada yang baik. Ada yang tersangat penyayang. Ada yang persis seorang kakak. Ada yang berperwatakan seperti seorang ibu dan ayah.

Hari pertama di hospital, terasa macam tidak berpijak di Bumi, tapi tercampak jauh di planet Marikh. Segala-galanya asing dan terasa macam orang bodoh yang tidak tahu apa-apa, walaupun hakikatnya ada perkara yang dah pernah belajar sebelum ni. Perasaan nak berdepan dengan dietitian hospital buat pertama kalinya satu perasaan yang susah nak digambarkan. Cukuplah kalau saya kata, perasaan itu mampu membuatkan malam sebelum itu badan menggigil demam.

Walaupun banyak perkara yang kami tak tahu, mereka sabar dengan kerenah kami. Ada yang sanggup balik lewat semata-mata untuk buat extra class dengan kami. Ada yang terlalu sibuk dengan urusan clinical dan admin, tapi berusaha untuk duduk sebentar dengan kami untuk mengajar kami. Ada yang memberi kata-kata motivasi dan semangat kepada kami bilamana level ketahanan diri dah hampir-hampir tersungkur ke bumi. Dan ada yang mengucapkan Selamat Hari Lahir apabila hari bersejarah itu tiba di saat kekalutan di hospital JJJ



Berperwatakan seperti mana pun mereka, mereka adalah GURU buat kami. Insan yang terlalu banyak jasa mereka dalam membentuk diri kami. Insan yang Allah kurniakan kesabaran yang sangat tinggi dalam diri mereka untuk mendidik kami.

Buat semua dietitian yang pernah mengajar dan mendidik saya dan sahabat-sahabat, jasa kalian terlalu banyak buat kami. Tak tahu dengan cara apa kami boleh membalasnya. Hanya doa yang mampu kami pohon dari Allah:

Agar Allah merahmati kamu, agar Allah meredhai hidupmu, agar Allah mempermudahkan urusanmu dan agar Allah mempertemukan kita lagi. Andai bukan pertemuan di dunia, aku bermohon dari Allah agar kita dipertemukan di syurga.



TERIMA KASIH GURUKU.


SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive