Friday, June 5, 2015

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN



RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

Salam sis. Maaf mengganggu. Nak bertanya, apakah persediaan yang seharusnya kita lakukan bagi menghadapi bulan Ramadhan dari aspek pemakanan?


*********************************************************************************


Waalaikumussalam 
smile emoticon
Terima kasih kepada yang bertanya.

Satu analogi saya beri. Apabila mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke university, pelbagai persiapan yang kita lakukan. Ada yang bekerja, untuk menampung yuran pendaftaran. Ada yang memborong kain berela-ela, untuk dijadikan pakaian baru. Ada yang membuat kenduri kendara, untuk meraikan kesyukuran diterima masuk ke university.
Andai saat kita nak melangkah masuk ke university dunia, persiapan rapi kita sediakan, inikan pulak persiapan untuk masuk ke bulan Ramadhan, bulan yang mendidik diri, bulan tarbiyyah.
Bulan Ramadhan bulan ibadah. Bagi memastikan badan kita sihat dan bertenaga untuk beribadah, ada beberapa persediaan yang kita boleh lakukan.

Persediaan untuk melangkah masuk ke bulan Ramadhan:

1. Berlatih berpuasa


Selama berbulan-bulan perut kita disuapkan dengan pelbagai jenis juadah dan makanan, pastinya sedikit latihan perlu diberikan sebelum masuk ke bulan Ramadhan. Berlatih dengan berpuasa sunat. Anda boleh berpuasa Isnin dan Khamis, berpuasa di dalam bulan Rejab dan Sya'ban. Di samping melatih perut sebelum menghadapi 30 hari berpuasa, insyaAllah dapat kejar pahala juga 
smile emoticon
Puasa sunat juga ibarat memberi warning kepada perut kita bahawa mereka perlu bersedia untuk menghadapi fasa berpuasa. Cubalah berpuasa sunat, insyaAllah perut anda tidak akan terkejut apabila melangkah masuk ke bulan Ramadhan.

2. Berlatih amalkan pemakanan yang sihat

Setiap hari asyik makan makanan bergoreng, bersantan sahaja kan? Jom kita ubah kepada menu yang lebih sihat. Kena bermula dari sekarang. Kalau semasa Ramadhan baru nak berubah, orang pantai timur kata 'dok jadi'. Practice makes perfect!
Berlatih kurangkan makanan yang bergoreng, kurangkan makanan yang bersantan. Tukar kepada makanan yang bakar, panggang, sup, singgang, kukus dan lain2 menu yang lebih sihat. InsyaAllah, jika perut kita dah dibiasakan dengan menu yang sihat, InsyaAllah dalam bulan Ramadhan nanti senang saja nak kawal nafsu pemilihan makanan.

Ingat! Ramadhan bulan Ibadah. Berazam dari sekarang, kita nak jaga pemakanan, supaya badan kita sihat dan bertenaga untuk kita beramal ibadah.

“Hai anak Adam, kenakan pakaianmu yang indah disetiap memasuki masjid, makan dan minumlah dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang belebih-lebihan.” (Al-'Araf: 31)

Hospital Diary-18

Hospital Diary-18
Doakan kami semua future part time dietitian to-be dan full time daie for ummah.
Esok insyaAllah paper pertama dan terakhir kami untuk semester ini dan before grad. Doakan agar Allah permudahkan urusan kami, dilembutkan hati kami, diberi ketenangan dan ilham kepada kami smile emoticon
Menjelang exam, pastinya study group kami cukup meriah smile emoticon
Ada yang tanya, kenapa buat study group, sharing2? Nanti yang dah pandai tu makin pandai dan makin scorelah dalam exam...
smile emoticon smile emoticon smile emoticon
Kami Al-Fateh (dietetics gen 8) adalah satu keluarga. Susah senang sama-sama. Nak grad pun sama2. Nak masuk syurga 


RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN





Apakah menu sihat untuk ibu mengandung 3rd trimester sewaktu bersahur dan berbuka?
**********************************************************************************************
Terima kasih kepada yang bertanya smile emoticon,

Third trimester merupakan fasa yang terakhir sebelum si khalifah kecil muncul ke dunia. Pada fasa ini, ibu memerlukan tenaga yang lebih untuk tumbesaran bayi di dalam kandungan dan juga untuk mempersiapkan bayi untuk lahir ke dunia.
Bulan Ramadhan mungkin sedikit mencabar buat ibu-ibu yang sedang mengandung terutamanya bagi yang sudah berada di fasa terakhir. Jika mampu berpuasa, teruskan. Anda boleh berlatih untuk berpuasa sebelum bulan Ramadhan, supaya badan bersedia dan mampu memberi kerjasama sepanjang berpuasa di bulan Ramadhan.

Sedikit tips dan menu untuk berbuka dan sahur:

1) SAHUR
Jangan sesekali terlepas untuk bersahur. Makanan sewaktu bersahur haruslah lengkap dan seimbang yang mengandungi sumber kanji (nasi, roti, biskut, meehoon, dll), protein (ayam, ikan, tauhu, telur, dll) dan juga serat (sayur dan buah). Kuantiti setiap hidangan, boleh rujuk pada gambar MY PLATE yang saya sertakan sekali. Lewatkanlah sahur iaitu sebelum imsak untuk mengelakkan waktu perut kita berpuasa yang terlalu panjang jika sahur diambil terlalu awal.

MENU:
*Sandwich ayam/ikan + salad + 1-2 gelas air masak [disarankan untuk ambil roti bergandum penuh kerana kandungan serat yang lebih tinggi dan lebih mengenyangkan]
*Lebihan nasi atau makanan berbuka puasa semalam + sayur dan buah + 1-2 gelas air masak
(menu ikut citarasa sendiri, nak western boleh, nak cuisine pun boleh smile emoticon )

2) BERBUKA/ IFTHAR
Jangan lewatkan waktu berbuka. Amalkan sunnah berbuka dengan 1-2 biji buah kurma terlebih dahulu bersama air masak 1-2 glass. InsyaAllah anda akan kenyang. Makanan utama boleh diambil selepas solat maghrib. Sepertimana sahur, makanan utama untuk berbuka juga haruslah lengkap dan seimbang.

MENU:
Mulakan dengan 1-2 gelas air masak terlebih dahulu. InsyaAllah anda akan berasa kenyang dan tidak akan terlebih makan.
*Nasi putih + ayam/ikan bakar + air asam + ulam + buah-buahan 1-2 gelas air masak
*Nasi ayam + ulam + Buah-buahan + 1-2 gelas air masak
*Bihun sup (Selalunya sayur tak banyak, jadi boleh sediakan salad) + buah-buahan +1-2 gelas air masak
*Chicken Burrito (Roti pita + ayam yang dipanggang+ salad dan tomato) + buah-buahan + 1-2 gelas air masak

3) Moreh/Supper
Jika terasa lapar selepas Tarawikh, boleh ambil sedikit makanan untuk supper.
*kuih apam kukus 1-2 keping
*pau ayam 1 biji
*bihun sup (1 mangkuk kecil)
*roti gandum penuh 1-2 keping
*biskut tawar 3-6 keping

p/s: contoh menu-menu ini adalah untuk ibu yang hamil tanpa sebarang komplikasi seperti berat badan berkurang/terlebih, kencing manis semasa mengandung, darah tinggi, kurang sel darah atau komplikasi-komplikasi yang lain. Bagi ibu-ibu yang mengalami komplikasi, disarankan berjumpa dengan pagawai dietetik untuk nasihat yang lebih mendalam smile emoticon
Ahlan-ahlan Ya Ramadhan!!!
Ramadhan bulan untuk menggemukkan PAHALA, bukan menggemukkan BADAN.


SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive