Saturday, June 6, 2015

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN
Salam Sis,
Sewaktu berpuasa, saya cepat sangat rasa lapar. Kadang-kadang dalam pukul 10 pagi dah mula rasa lapar. Sahur saya makan. Tak pernah terlepas sahur. Wajib makan!! Huhuhu... Ada tips tak sis macam mana hilangkan rasa lapar? cry emoticon
*****************************************************************************************************************
Waalaikumussalam WBT,
Terima kasih kepada yang bertanya smile emoticon
Menjadi satu lumrah apabila kita berpuasa, kita akan rasa lapar. Maksud atau pengertian puasa itu sendiri sudah menjelaskan.
"Menahan diri daripada makan dan minum dan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari beserta niat."
Selama ini setiap masa perut kita menerima makanan, tapi tiba-tiba masuk ke dalam bulan Ramadhan, perut di kosongkan sebentar. Dan dalam keadaan itu, badan kita menghantar signal kepada otak memberitahu bahawa kita perlukan makanan, dan kita berasa lapar.
Sedikit tips insyaAllah saya kongsikan buat semua bagaimana memastikan sahur yang kita ambil dan makan, mampu mengurangkan rasa lapar kita hingga saat berbuka puasa.

TIPS BERSAHUR
1. Ambil hidangan yang lengkap
Hidangan yang lengkap terdiri daripada sumber kanji (carbohydrate), protein dan juga serat (fiber). Semasa bersahur, pastikan hidangan anda mempunyai ketiga-tiga nutrient ini. Setiap nutrient ini perlu diambil mengikut kuantiti yang disarankan untuk manjadikannya sebagai satu hidangan lengkap yang sihat.
Bayangkan pinggan anda (boleh rujuk gambar). Satu per-empat dari pinggan anda, haruslah datang dari sumber kanji (carbohydrate) seperti nasi, mee, mee hoon, roti, bubur dan lain-lain lagi. Satu per-empat lagi dari pinggan anda, adalah dari sumber protein seperti ayam, ikan, daging, telur, tempe dan lain-lain. Separuh lagi dari pinggan anda, haruslah datang dari sumber serat (fiber) seperti sayur-sayuran hijau dan buah-buahan.
2. Lebihkan pengambilan makanan tinggi serat(high fiber)
Serat merupakan makanan yang mampu memberikan rasa kenyang yang lama kepada badan kita. Apabila kita mengambil makanan yang tinggi serat, serat-serat tersebut akan berkumpul di dalam perut kita dan memberi signal kepada otak bahawa perut kita telah penuh dan kita perlu berhenti makan. Serat akan berkumpul dan lambat untuk dihadamkan dan menyebabkan kita berasa kenyang dalam masa yang lama.
Contoh makanan tinggi serat:
-Sayuran hijau
-Buah-buahan (jika buat jus jangan ditapis!!)
-Roti gandum penuh (wholemeal bread)
-Beras perang
-biskut tinggi serat (high-fiber cream crackers)







3. Minum air masak yang mencukupi
Pastikan semasa sahur, kita mengambil air masak yang mencukupi bermula dari waktu berbuka puasa. Cukupkan 8-10 gelas bagi mengelakkan badan kita kekurangan air. Badan kita mampu bertahan tanpa makanan untuk beberapa hari tapi jika badan kekurangan air, banyak sistem badan yang akan terganggu.
4. Pemilihan makanan yang sihat.
Kurangkan pengambilan makanan yang berminyak, bergoreng, bersantan dan tinggi garam sewaktu bersahur. Anda boleh mencuba pilihan yang lebih sihat seperti nasi putih biasa, makanan yang direbus, dibakar ataupun sup. Bukan tidak boleh untuk ambil makanan yang bergoreng, bersantan dan sebagainya. Tapi, KURANGKAN kepada seminggu, 1-2 kali sahaja. Makanan yang terlalu tinggi garam boleh menyebabkan badan kehilangan air.
5. Lewatkan sahur
“Ummatku selalu dalam kebaikan selagi mensegerakan berbuka dan mengakhirkan (melambatkan) sahur” -HR Ahmad
Zaman kini, kita sering ambil mudah akan semua perkara. Sahur umpamanya. Ramai antara kita yang malas untuk bangun sahur dan akan ambil 'sahur' seawal pukul 12 tengah malam sebelum tidur. Pengambilan sahur yang terlalu awal akan menyebabkan badan kita berada dalam keadaan berpuasa dalam tempoh yang lebih lama. Akibatnya, badan akan cepat berasa lapar.
Mari untuk Ramadhan kali ini, kita berusaha lewatkan sahur. Disamping dapat mengurangkan tempoh untuk badan kita berpuasa, insyaAllah kita beramal menghidupkan sunnah Nabi. Moga ada keberkatan sepanjang kita berpuasa. smile emoticon

Contoh menu bersahur:
*Nasi putih + (lauk lebihan semalam) + ulam dan buah + 1-2 gelas air masak
*Sandwich ayam + salad + 1-2 gelas air masak
*Kurma 2-3 biji + susu (insyaAllah merangkumi semua nutrient)







jika ada sebarang peroalan berkaitan DIET DURING RAMADHAN, boleh PM saya
smile emoticon

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive