Saturday, October 6, 2018

TIPS PENJAGAAN LUKA JAHITAN BERSALIN CEPAT SEMBUH & TIDAK TERBUKA SEMULA

Nak tau tak, selepas bersalin anak yang pertama, luka bersalin kak wa terbuka dan perlu dijahit semula pada hari ke sembilan selepas bersalin. Huhuhu Orang happy-happy enjoy pantang, kita dok ketaq lutut nak kena jahit semula.

Nasihat, kak wa untuk ibu-ibu yang bakal bersalin, tolong jangan ambil mudah penjagaan luka jahitan selepas bersalin. Kalau dah kena, memang menangis. Selepas dijahit semula, memang kak wa jaga sungguh-sungguh luka jahitan tersebut dan Alhamdulillah, luka cepat sangat sembuh

Jom Kak Wa kongsikan beberapa tips yang kak wa buat untuk menjaga luka bersalin sampai cepat sembuh.


TIPS PENJAGAAN LUKA JAHITAN BERSALIN


1. Keringkan Tempat Luka

Selepas mandi/buang air/salin pad, pastikan lap hingga kering kawasan jahitan menggunakan tuala/tisu gulung supaya kawasan tersebut kering dan tidak berair. Kawasan jahitan yang berair akan membuatkan luka lambat untuk sembuh dan bercantum semula. Nak mudah, gunakan tisu gulung.

2. Berjalan Secara Tertib

Selalu misi pesan selepas bersalin, jalan kena kepit dan bukannya jalan terkangkang. Apabila kita kepit, daging akan bercantum dengan elok. Jangan pulak tidak berjalan, hanya nak baring saja. Nanti darah tak bergerak lancar, lagi melambatkan proses luka untuk sembuh. 

3. Kerapkan Tukar Pad 2-4 Jam Sekali

Pad memang kena sentiasa cuci sebab masa awal-awal kelahiran, darah akan turun dengan agak banyak.Apabila kita kerap tukar pad, kita dapat sentiasa anginkan tempat jahitan luka. Jangan terlalu lama menggunakan pad takut nanti berlaku jangkitan kuman pulak.

4. Sitz Bath

Ada sesetengah doktor, sangat menyarankan untuk ibu melakukan sitz bath kerana dapat percepatkan luka bercantum. Sitz Bath ni kita campurkan garam ke dalam air didalam besen,kemudian kita rendamkan punggung dan kawasan jahitan. 

5. Elakkan Sembelit

Masa kak wa pergi jahit semula, perkara pertama yang misi tanya adalah, berapa lama tak membuang air besar? Ingat-ingat balik rupanya dari bersalin, dua kali saja kak wa membuang, sebab takut. huhu. Terus misi geleng kepala.

Lepas kena jahit hari-hari kak wa minum susu, makan buah dan sayur serta air yang banyak untuk elakkan sembelit. Dan tambahan, amalkan juga Ostematrix.Ostemarix ni adalah supplement kalsium yang sangat membantu untuk melembutkan najis dan elakkan kita dari sembelit. kira senang cerita, dalam beg hospital tu, letak siap-siap Ostematrix.




6. Vitamin C


Hari-hari kena ambil Vitamin C. Kalau dari buah-buahan, boleh ambil Oren. Kira sehari tu ambil 3-4 biji oren. Nak lebih mudah, boleh guna Vitamin C. Sebab Vitamin C ni memang terbukti sangat berkesan untuk membantu menyembuhkan luka dengan cepat.




 7. VIVIX

Yang paling kak wa amalkan sekali adalah VIVIX. VIVIX ni mengandungi kandungan Polifenol dan Resveratrol yang tinggi yang bertindak untuk membaiki sel badan yang rosak dan membina sel baru dengan cepat.



Alhamdulillah, lepas jahit semula kak wa terus amalkan VIVIX dan luka jahitan sangat-sangat cepat baik dalam 2 minggu doktor dan misi sendiri puji tempat luka dah tumbuh isi yang cantik.

Ini sahaja tips yang kak wa amalkan untuk percepatkan luka jahitan kak wa untuk sembuh. Kalau orang yang bakal berpatang, memang ini yang akan kak wa sharekan. dan insyaAllah untuk next2 kelahiran, memang nak prepare VIVIX, Vitamin C dan Ostematrix siap-siap dalam beg hospital.

Berminat untuk dapatkan ketiga-tiga supplement ni, boleh contact kak wa.




Berminat untuk dapatkan vitamin Shaklee?
Boleh contact kak wa.
Nak cepat Whatsapp 013-3725993

MENGAPA SAYA?

Kak Wa merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta sangat mementingkan kesihatan anda. Hubungi Kak Wa untuk Kak Wa bantu anda dan keluarga anda untuk kesihatan yang lebih baik. Kak Wa akan beri konsultasi secara PERCUMA berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda dan jadual pengambilan yang betul.


PENGEDAR SHAKLEE
NUR NAJWA BINTI HAMALI
WHATSAPP : 013-3725993



No comments:

TIPS PENJAGAAN LUKA JAHITAN BERSALIN CEPAT SEMBUH & TIDAK TERBUKA SEMULA

Nak tau tak, selepas bersalin anak yang pertama, luka bersalin kak wa terbuka dan perlu dijahit semula pada hari ke sembilan selepas bersal...