Wednesday, June 24, 2015

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

Salam,

Saya nak tanya. Macam mana seeloknya kita berbuka puasa? Kena makan nasi dulu ke? Minum air dulu ke? Nak mintak kongsikan sedikit tips pemakanan sewaktu berbuka puasa :) boleh?

***********************************************

Waalaikumussalam WBT,
Terima kasih kerana bertanya. Apa pulak tak bolehnya. InsyaAllah boleh. :)

Berbuka puasa adalah masa yang sangat kita nanti-nantikan setelah seharian berpuasa. Pada masa inilah, nafsu dan selera makan kita semakin membuak-buak. Tengok semua makanan rasa sedap kan? :) 

Beberapa TIPS untuk berbuka puasa saya kongsikan untuk sahabat-sahabat pembaca semua :) InsyaAllah mari kita amalkan. Moga-moga, makanan yang kita ambil semasa berbuka, mampu menguatkan kita untuk kita beribadah pada malam hari :)

TIPS BERBUKA PUASA/IFTHAR:

1. Pilih makanan yang dimasak dengan cara yang lebih sihat. 
Elakan mengambil makanan yang bergoreng terlalu kerap.
Contoh cara masakan yang lebih sihat:
-makanan yang dibakar (ayam bakar, ikan bakar, udang bakar, dll)
-makanan berkuah yang menggunakan minyak yang sedikit (sup, tomyam, asam pedas, singgang, dll)
-makanan yang direbus
-makanan yang distim
-dll

2. Ingat pinggan sihat anda! (Rujuk gambar)
-CARBOHYDRATE: 
1/4 dari pinggan, adalah sumber carbohydrate atau kanji seperti nasi, roti, bihun, mee, ubi, oat dan lain-lain. Kawal sumber carbohydrate anda. Jangan ambil secara berlebihan.
-PROTEIN:
1/4 dari pinggan, adalah dari sumber protein seperti ayam, ikan, daging, telur, tauhu dan lain-lain. Pilihlah ikan berbanding daging yang lain, kerana ikan memiliki kandungan lemak yang lebih sedikit berbanding sumber protein yang lain. Kuantiti protein yang diambil juga, perlu dikawal agar tidak berlebihan agar tidak membebankan buah pinggang kita.
-FIBER/SERAT:
1/2 dari pinggan kita, harus datang dari sumber fiber atau serat seperti sayur-sayuran hijau dan buah-buahan. 

3. Elakkan membazir.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
"Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab."
(Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)

Sunnah Ketika Berbuka Puasa:

1. Segerakan berbuka.
“Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim).

2. Berbuka dengan 1-2 biji buah tamar.
“Bahawa Rasulullah s.a.w. berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat. Sekiranya tiada rutab, maka dengan beberapa biji tamar, dan sekiranya tiada tamar, maka Baginda minum beberapa teguk air.”

3. Digalakkan untuk menunaikan solat fardhu Maghrib terlebih dahulu.

4. Bersederhanalah dalam berbuka. Jangan berlebih-lebih hingga membazir. 
Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan.
(Surah al-`Araf:31).

5. Ambil peluang berdoa semasa menunggu untuk berbuka. 
“Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.”
(Riwayat Ibn Majah)

Moga Ramadhan kali ini, menjadi Ramadhan yang terbaik buat kita :)
Ramadhan Kareem!

Nur Najwa Hamali
Bachelor of Dietetics (hons.)
International Islamic University Malaysia

sumber gambar: http://www.meat-ims.org/nutrition-and-health-public-resources

Saturday, June 20, 2015

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN
Ramadhan Mubarak!!!
Hari ni saya nak kongsikan satu resepi untuk berbuka puasa. InsyaAllah sihat dan sedap.
KARI IKAN
Bahan-bahan:
Jintan Manis
Ketumbar
Daun kari
Bawang besar (dihiris)
Serbuk kari ikan-3 sudu besar (bancuh dengan air)
Cili kering-dikisar
Bawang merah-dikisar
Bendi
Ikan
Air asam jawa
Garam gula
Cara-cara masak
1. Panaskan minyak. (Guna sikit saja untuk menumis)
2. Tumis jintan manis, ketumbar, daun kari dan hirisan bawang besar. (Tumis ikut turutan)
3. Masukan bawang merah yang dikisar dan tumis hingga keemasan.
4. Masukan cili kering yang dikisar dan masak hingga garing.
5. Masukan bancuhan serbuk kari dan masak hingga garing/kering.
6. Campur air asam jawa dan tambah air. Biarkan hingga mendidih.
7. Bila dah mendidih, masukan garam dan gula secukup rasa.
8. Masukkan ikan hingga masak.
9. 3 minit sebelum tutup api, masukan bendi.
10. Hidangkan smile emoticon


Alhamdulillah. Senangkan? Kari ni ala-ala kari India sebab tak guna santan. So, kita dah boleh sediakan juadah yang lebih sihat untuk seisi keluarga berbuka puasa hari ini. Bagi yang tak pernah cuba, silakan mencuba.
P/s: gambar kari yang dimasak pukul 3 petang tadi. Rahsia kari, makin kerap panaskan, making sedap. Sebab rempah dia makin sebati smile emoticon
-Jangan jadikan Ramadhan bulan untuk kita meraikan nafsu makan-
Najwa hamali
Bachelor of Dietetics (hons)

Thursday, June 18, 2015

Soul for RAMADHAN

By: Ust Nouman Ali Khan

Juz 1, surah 2, verse 67

2:67

And [recall] when Moses said to his people, "Indeed, Allah commands you to slaughter a cow." They said, "Do you take us in ridicule?" He said, "I seek refuge in Allah from being among the ignorant."

Wednesday, June 17, 2015

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN
Salam,
Bagaimana nak mengelak rasa terlalu dahaga semasa berpuasa?
**********************************************************************************
Waalaikumussalam WBT,
Terima kasih kerana bertanya.
Badan kita akan kekurangan air kerana beberapa faktor. Antaranya adalah:
1. Kita kurang minum air
2. Makan makanan yang tinggi garam (makanan yang diproses, makanan dalam tin, dll)
3. Membuat aktiviti yang menghasilkan peluh yang berlebihan.
Bagi mengelakkan rasa terlalu dahaga semasa berpuasa, insya-Allah ada dua tips yang boleh dikongsikan bersama.
1. Minum air masak yang mencukupi
Pastikan anda minum air masak yang mencukupi bermula dari waktu berbuka puasa hinggalah ke waktu bersahur. Sekurang-kurangnya 8-10 gelas air masak. Tiada masalah untuk anda mengambil air masak yang berlebihan. Ia akan membantu anda mengawal rasa lapar dan jangan risau, air masak tidak menyumbang calorie kepada pemakanan anda.
2. Kurangkan mengambil makanan yang tinggi garam
Makanan yang tinggi garam seperti Maggie, makanan yang diproses, makanan dalam tin, sos, kicap dan lain-lain akan meninggikan kandungan garam dalam darah anda dan menarik air keluar dari badan. Kerana itu apabila anda mengambil makanan-makanan tersebut, badan anda akan cepat berasa dahaga.
Untuk berpuasa, elakkan mengambil makanan-makanan tersebut. Gantikan dengan makanan yang lebih sihat dan segar yang dibuat sendiri. Untuk memasak, kurangkan pengambilan garam terutamanya ketika bersahur.
Peringatan:
Tips ini adalah untuk orang yang normal tanpa apa-apa penyakit seperti darah tinggi, jantung dan sebagainya. Jika andai mempunyai sebarang penyakit, boleh bertanya dengan lebih lanjut kepada pegawai dietetik.
Sebarang persoalan berkaitan pemakanan/diet semasa RAMADHAN, boleh PM kepada saya smile emoticon
Najwa Hamali
Bachelor of Dietetics (Hons.)
International Islamic University Malaysia

Saturday, June 6, 2015

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN

RAMADHAN: ASK THE DIETITIAN
Salam Sis,
Sewaktu berpuasa, saya cepat sangat rasa lapar. Kadang-kadang dalam pukul 10 pagi dah mula rasa lapar. Sahur saya makan. Tak pernah terlepas sahur. Wajib makan!! Huhuhu... Ada tips tak sis macam mana hilangkan rasa lapar? cry emoticon
*****************************************************************************************************************
Waalaikumussalam WBT,
Terima kasih kepada yang bertanya smile emoticon
Menjadi satu lumrah apabila kita berpuasa, kita akan rasa lapar. Maksud atau pengertian puasa itu sendiri sudah menjelaskan.
"Menahan diri daripada makan dan minum dan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari beserta niat."
Selama ini setiap masa perut kita menerima makanan, tapi tiba-tiba masuk ke dalam bulan Ramadhan, perut di kosongkan sebentar. Dan dalam keadaan itu, badan kita menghantar signal kepada otak memberitahu bahawa kita perlukan makanan, dan kita berasa lapar.
Sedikit tips insyaAllah saya kongsikan buat semua bagaimana memastikan sahur yang kita ambil dan makan, mampu mengurangkan rasa lapar kita hingga saat berbuka puasa.

TIPS BERSAHUR
1. Ambil hidangan yang lengkap
Hidangan yang lengkap terdiri daripada sumber kanji (carbohydrate), protein dan juga serat (fiber). Semasa bersahur, pastikan hidangan anda mempunyai ketiga-tiga nutrient ini. Setiap nutrient ini perlu diambil mengikut kuantiti yang disarankan untuk manjadikannya sebagai satu hidangan lengkap yang sihat.
Bayangkan pinggan anda (boleh rujuk gambar). Satu per-empat dari pinggan anda, haruslah datang dari sumber kanji (carbohydrate) seperti nasi, mee, mee hoon, roti, bubur dan lain-lain lagi. Satu per-empat lagi dari pinggan anda, adalah dari sumber protein seperti ayam, ikan, daging, telur, tempe dan lain-lain. Separuh lagi dari pinggan anda, haruslah datang dari sumber serat (fiber) seperti sayur-sayuran hijau dan buah-buahan.
2. Lebihkan pengambilan makanan tinggi serat(high fiber)
Serat merupakan makanan yang mampu memberikan rasa kenyang yang lama kepada badan kita. Apabila kita mengambil makanan yang tinggi serat, serat-serat tersebut akan berkumpul di dalam perut kita dan memberi signal kepada otak bahawa perut kita telah penuh dan kita perlu berhenti makan. Serat akan berkumpul dan lambat untuk dihadamkan dan menyebabkan kita berasa kenyang dalam masa yang lama.
Contoh makanan tinggi serat:
-Sayuran hijau
-Buah-buahan (jika buat jus jangan ditapis!!)
-Roti gandum penuh (wholemeal bread)
-Beras perang
-biskut tinggi serat (high-fiber cream crackers)







3. Minum air masak yang mencukupi
Pastikan semasa sahur, kita mengambil air masak yang mencukupi bermula dari waktu berbuka puasa. Cukupkan 8-10 gelas bagi mengelakkan badan kita kekurangan air. Badan kita mampu bertahan tanpa makanan untuk beberapa hari tapi jika badan kekurangan air, banyak sistem badan yang akan terganggu.
4. Pemilihan makanan yang sihat.
Kurangkan pengambilan makanan yang berminyak, bergoreng, bersantan dan tinggi garam sewaktu bersahur. Anda boleh mencuba pilihan yang lebih sihat seperti nasi putih biasa, makanan yang direbus, dibakar ataupun sup. Bukan tidak boleh untuk ambil makanan yang bergoreng, bersantan dan sebagainya. Tapi, KURANGKAN kepada seminggu, 1-2 kali sahaja. Makanan yang terlalu tinggi garam boleh menyebabkan badan kehilangan air.
5. Lewatkan sahur
“Ummatku selalu dalam kebaikan selagi mensegerakan berbuka dan mengakhirkan (melambatkan) sahur” -HR Ahmad
Zaman kini, kita sering ambil mudah akan semua perkara. Sahur umpamanya. Ramai antara kita yang malas untuk bangun sahur dan akan ambil 'sahur' seawal pukul 12 tengah malam sebelum tidur. Pengambilan sahur yang terlalu awal akan menyebabkan badan kita berada dalam keadaan berpuasa dalam tempoh yang lebih lama. Akibatnya, badan akan cepat berasa lapar.
Mari untuk Ramadhan kali ini, kita berusaha lewatkan sahur. Disamping dapat mengurangkan tempoh untuk badan kita berpuasa, insyaAllah kita beramal menghidupkan sunnah Nabi. Moga ada keberkatan sepanjang kita berpuasa. smile emoticon

Contoh menu bersahur:
*Nasi putih + (lauk lebihan semalam) + ulam dan buah + 1-2 gelas air masak
*Sandwich ayam + salad + 1-2 gelas air masak
*Kurma 2-3 biji + susu (insyaAllah merangkumi semua nutrient)







jika ada sebarang peroalan berkaitan DIET DURING RAMADHAN, boleh PM saya
smile emoticon

SIAPA SAYA

My photo
Tasek Gelugor, Pulau Pinang, Malaysia
Puteri sulung dan tunggal kepada Encik Hamali dan Puan Munirah. ::TASKI ABIM:: ::SEK KEB TASEK GELUGOR:: ::SEK MEN SAINS RAJA TUN AZALAN SYAH(SERATAS):: ::ALLIED HEALTH SCIENCES, CFSIIUM:: :: BACHELOR OF DIETETICS IIUM '11-'15
SAYA SAYANG ANDA SEMUA KERANA ALLAH

MEREKA KATA....

Get widget here

Blog Archive